Oikeastaan en lähde silleen tekemään mitään Freudilaista analyysiä, vaan tarkoitin otsikolla enemmän sitä, että Freud perusteli lähes jokaisen asian seksuaalisuudella...


Tämä sen takia, että epäilen Pekka Auvisen kiukun ja aggression yhden tekijän olevan seksuaalinen turhautuminen. Tämän lisäksi tietysti katkeruus ja viha johtuen koulukiusaamisesta. Nuo kaikki myöskin liittyvät toisiinsa voimakkaasti.


Elikkäs asiaan.. Miesten keskinäiset suhteet yhteisöissä perustuvat pitkälle hierarkkiseen järjestelmään, jossa he sijoittelevat toisensa paremmuus- tai vahvemmuusjärjestykseen. Sitä ei välttämättä silleen huomaa, mutta tämä asia vaikuttaa voimakkaasti miesten itsetuntoon, ja yleensä niin että huonomman omaavat ovat alempana hierarkiassa ja vahvemman omaavat ylempänä. Kyse on pitkälle siitä miten mies kokee pärjäävänsä toiselle miehelle yhteenotossa. Toinen tekijä itsetunnossa on se miten puoleensa vetäväksi hän kokee itsensä naisten keskuudessa.


Nämä kaksi itsetuntoon vaikuttavaa tekijää myös vaikuttavat toisiinsa, niin että miehen usko omaan fyysiseen koskemattomuuteensa antaa hänelle itseluottamusta olla varmempi myös naisten kanssa. Esimerkiksi kauniit naiset monesti kokevat, että miehet tavallaan pelkäisivät heidän kauneuttaan, mutta itse uskon että tosiasiassa miehet pelkäävät toisia miehiä ollessaan kauniin naisen kanssa. Tämä asia miehillä on yksinkertaisesti geeneissä, sillä suurin osa eläinlajeista ratkaisee paritteluoikeutensa sillä, että urokset ottavat yhteen ja voittaja saa naaraan.


Jolloin miesten keskuudessa kiusaamisessa voi olla kyse myöskin eräänlaisesta valtapelistä, jolla alemmalle urokselle osoitetaan hänen paikkansa hierarkiassa. Naisten keskuudessahan kiusaaminen taas on sosiaalisen yhteisön sisäistä peliä.


Se miten tämä sitten liittyy Auviseen on suunnilleen seuraava.. Pekka on alunperin ollut kouluyhteisössä alistetussa asemassa, josta oikeastaan kertoo jo se, että häntä kiusattiin koulussa paljon, jolloin myös hänen itsetuntonsa on ollut ja hänen suhteensa naisiin etäinen. Monet tällaisessa tilanteessa olevat miehet hakevat jonkinlaista vahviketta egoonsa esim. menemällä karateen jne. Pekka tässä tapauksessa hankki aseen, joka sinällään toi hänelle näennäistä uskoa itseensä, mutta muiden suhtautumiseen häntä kohtaan tämä ase ei vaikuttanut, koska luultavasti tiesi sen olemassa olosta, tai jos tiesikin niin ei kuvitellut hänen käyttävän sitä mitenkään. Tämä sinällään varmaan pakotti Auvisen todistamaan ettei hänen näennäinen (aseentuoma) voimansa olisikaan niin näennäistä.


Viittasin tuossa aikaisemmin, että seksuaalisella turhautumisella olisi tekemistä asian kanssa, joten mennään siihen asiaan. Kuten aikaisemmin sanoin, että meillä on geeneissämme ohjeistus, jonka mukaan urokset taistelevat naaraasta, jolloin seksuaalisen paineen kasvaessa myös tarve hakeutua konfliktiin kasvaa. Kyse on eräänlaisesta eläimellisestä tarpeesta todistaa naaraalle oma miehekkyys/voima. Jokainen mies varmaan osaa kertoa siitä miten heillä on sankari tai vastaavia fantasioita, jossa he osoittavat naiselle parempia tai kovempia, kuin ketään muu mies.


Muistanette varmaan puheet, että Pekalla oli tyttöystävä, mutta tuossakin tapauksessa kyse oli nettisuhteesta ruotsissa asuvaan tyttöön, joka laittoi välit poikki Pekan kanssa. Tuo lienee ollut viimeinen niitti Pekalle, jonka jälkeen suunnitelma tuosta teosta on alkanut kehittymään siitä yksinkertaisesta syystä, että hänellä oli ollut jonkinlainen toivo naisen saamisesta, mutta sitten tuokin laittaa välit poikki.


Varsinkin kun Pekan näkemys maailman menosta oli erittäin ”kova.” Hänen ideologiansa oli sellainen, että maailma toimii vahvimman oikeudella, jossa heikoimpien paikka oli kyykyssä ja jokaisen pitää, joko osoittaa voimansa ja kovuutensa tai pysyä henkisesti kyykytettynä. Oikeastaan Pekka teki sen virheen mitä useimmat tekevät ja sekoitti kovuuden henkiseen vahvuuteen.


Sitten tullaankin siihen, miksi Pekka kykeni toteuttamaan tuon ja siihen on 2-3 syytä.. Ensimmäinen on se että järki estää monesti tuollaisen toiminnan, muttei enää tilanteessa, jossa ihminen on perustellut itselleen järjellisen syyn miksi niin pitäisi tehdä, mutta Pekka oli ohittanut tuon sillä että hän teki tekonsa eräänlaisena yhteiskunnallisena vastalauseena. Toinen mikä estää ihmisessä tuollaisen käytöksen on emotionaaliset syyt. Kyse on yksinkertaisesti empatiasta ja siitä miten toisen ihmisen tappaminen tuntuu jo ajatuksenakin ahdistavalta paitsi jos käyttää masennuslääkkeitä, jotka turruttavat kaikki tunteet mukaan luettuna empatian ja sympatian plus muut hienovaraiset tunteet.

Tuossa oli siis minun näkemykseni siitä, miksi Jokelassa tapahtui niin kuin tapahtui.